miercuri, 30 octombrie 2013

FILIT- Un sport pentru iubitorii de literatură


După maratonul FILIT, a trebuit să mă așez confortabil în fotoliu, cu ceașca de ceai în dreapta mea și cu degetele dezmorțite, pentru a medita la frumusețea, pe ritmuri de jazz, a literaturii care a transformat Iașul, în sfârșit, în actorul principal al piesei, acest rol potrivindu-i-se de minune.

După multe alergări pentru a mă menține în formă de dragul literaturii, am avut prilejul să stau cu ochii mari ațintiți, precum un copil, la scriitorii care au creat povești cu personaje, cunoscuți din lecturarea cărților, recent sau de ceva timp. Lecturarea fragmentelor din cărțile mele preferate chiar de autor, acele rânduri pe care le-am subliniat cu creionul, au căpătat o importanță mai mare.

Giganții literaturii, văzuți live, se transformau ușor ușor, în oameni simpli, care povesteau ca unui coleg de breaslă, cum au început să scrie și ce mai trebuie să adăugăm la sufletul nostru de scriitor, pus bine la păstrare, nedescoperit de nimeni, chiar dacă  „când începi să scrii, începi să constați că creierul omenesc produce mai întâi idei  stupide. De fiecare dată speri ca primele cinci pagini să fie extraordinare…” François Weyergans, a câștigat un cititor, după ce timp de o oră jumătate, am stat și l-am ascultat. Mi-a rămas imprimat în memorie ca fiind un cavaler al literaturii franceze simpatic cu umor. În contrast, principele Radu al României, m-a fascinat prin discursul său regal, care a transformat sala Ateneului Tătărași din zilele noastre, într-o sală din perioada monarhiei, când regele susținea un discurs. Chiar dacă a avut un discurs rece, pe același ton și păstrându-și poziția timp de o jumătate de oră, și-a păstrat toate învățăturile primite în familia sa, diferită de a noastră. Comparând discursurile, șah mat, dragi politicieni!

Timp de cinci zile, am gustat din plin literatură, micul dejun copios, plin de umor, din discuțiile cu scriitorii, alături de studenți sau elevi, îmi ținea de „foame” până la prânz, când întâlnirile în Casa FILIT, îmi mai dădeau avânt pentru câteva ore, și cum cina, din punct de vedere medical, trebuie să fie o masă ușoară, m-am relaxat în Sala Teatrului Național ascultând extraordinarele interpretări ale Operei din Indiile Galante, ale lui Jean Philippe Rameau. Ada Milea, a fost energizantul perfect într-o zi aglomerată, iar Alexandru Andrieș, picătura care a umplut paharul dragostei. Ne-am bucurat de marea sărbătoare, iar acum la Iași se prinde harta culturală în cui.

FILIT-ul mi-a dat pachetul necesar pentru a pleca la drum prin cultură, deschizându-mi apetitul de a fi prezentă și de a cunoaște cât mai mulți oameni care au avut ceva de spus în literatură, fie prin prezența lor, fie prin cărțile lor.

Știu. S-au scris multe articole după încheierea Festivalului, asta e un semn bun. Festivalul Internațional de Literatură și Traducere a adunat peste 100 de profesionişti ai cărţii și o mulțime de oameni iubitori de frumos, lăsând în inima fiecăruia câte o amintire.  

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu